Δευτέρα 29 Ιουνίου 2020

Άγιος Μάξιμος ο Γραικός ΛΟΓΟΣ Λ΄: Επιστολὴ προς τον τέως μητροπολίτη Δανιήλ με θέμα την συνδιαλλαγή


ΛΟΓΟΣ Λ΄
Επιστολή προς τον τέως μητροπολίτη Δανιήλ [1] με θέμα την συνδιαλλαγή

Όλοι εμείς που υποτασσόμαστε, χωρίς καμμία αμφιβολία και υποκρισία στις σωτήριες εντολές του Ιησού Χριστού, λαμβάνουμε από Αυτόν εντολή και αυστηρή παρακαταθήκη να έχουμε μεταξύ μας την ειρήνη, χωρίς την οποία δεν μας επιτρέπεται να Του προσφέρουμε κανένα δώρο ούτε θυσία ούτε λόγους. Αυτό μας το διδάσκει σαφώς λέγοντας: «Εάν ούν προσφέρης το δώρόν σου επί το θυσιαστήριον, κακεί μνησθής, ότι ο αδελφός σου έχει τι κατά σου», δηλαδή αν εκείνος σε πρόσβαλε σε κάτι και έχετε μεταξύ σας κάποια δίκαιη η άδικη διαφορά, «άφες εκεί το δώρόν σου έμπροσθεν του θυσιαστηρίου και ύπαγε πρώτον διαλλάγηθι τω αδελφώ σου, και τότε ελθών προσ­φερε το δώρόν σου» [2].
Ο σαρκωθείς Θεός-Λόγος ως Κύριος έχει δώσει αυτήν την εντολή σε όλους όσους πιστεύουν εις Αυτόν. Μήπως δεν εντέλλεται το ίδιο και ο προπάτοράς Του, τον οποίο η Αγία Γραφή τον ονομάζει Θεό-Πατέρα, λέγοντας σαφώς το εξής, «πολλά παρώκησεν η ψυχή μου» ;[3] Επίσης ο νέος Βενιαμίν [4], που έζησε πολλά χρόνια αργότερα, αυτός που εφοβήθη και άλλαξε από Ιουδαίος σε αγαθό αγγελιαφόρο του Χριστού και έγινε από φοβερός διώκτης ένδοξος Απόστολος και θερμός ακόλουθος Αυτού, τον οποίο προηγουμένως κατεδίωκε, εντέλλεται αυστηρά προς όλους τους πιστούς λέγοντας: «Ειρήνην διώκετε μετά πάντων, και τον αγιασμόν, ου χωρίς ουδείς όψεται τον Κύριον» [5]. Και πάλι ο ίδιος λέγει: «Ει δυνατόν, το εξ υμών μετά πάντων ανθρώπων ειρηνεύοντες» [6]. Υπακούοντας σε αυτήν την διδαχή και άλλα παρόμοια και εγώ, ο πιο μικρός αδελφός σας, ως ευσεβής χριστιανός και καταγόμενος από ευσεβείς γονείς, στο όνομα ακριβώς αυτής της ευσεβείας, πολλές φορές αγωνίστηκα και υπέστην δυστυχίες, όπως γνωρίζει ο παντογνώστης Οφθαλμός.
Θεώρησα λοιπόν δίκαιο, μέσω ενός καλοπροαιρέτου ανθρώπου, να μάθω, σεβασμιώτατε δέσποτα και πατέρα κύριε Δανιήλ, τι σκέπτεσαι για εμένα τον αμαρτωλό, και από την απάντησή σου κατάλαβα ότι η αγία ψυχή σου αγανακτεί ακόμη και τώρα εναντίον μου. Θεωρώ ανώφελο και βλαβερό για την ψυχή μου, αν δεν προσ­παθήσω με ένα σύντομο κείμενο να θεραπεύσω αυτήν την επί πολλά χρόνια κακή γνώμη σου για μένα. Χαρακτηρίζω κακή αυτήν την γνώμη σου, διότι ποτέ δεν σκέφθηκα, δεν έγραψα και δεν δίδαξα τίποτε το πονηρό, τίποτε το βλάσφημο εις βάρος της ορθόδοξης πίστεώς μας, όπως γνωρίζει μόνο ο Γνώστης των καρδιών [7].

Αντιθέτως εσείς με καταδικάσατε ως υβριστή και διαφθορέα των ιερών γραφών, εξαιτίας μόνο των τελείως ασήμαντων γραφικών σφαλμάτων, τα οποία παρουσιάστηκαν στην μετάφρασή μου. Όμως εξήγησα τότε σχετικά με τα γραφικά σφάλματα στην Ιερά Σύνοδό σας ότι αυτά δεν έγιναν από κάποια αιρετική διδασκαλία η από κάποια πονηρή σκέψη –ο Θεός ας είναι μάρτυς μου– αλλά επειδή ο νούς μου βρισκόταν τότε σε σύγχυση είτε από τύχη η αβλεψία η πικρία η επειδή υπήρχε κάποιο βάρος από υπερβολική οινοποσία [8]. Και δεν το εξήγησα απλώς, αλλά και τρεις φορές υποκλίθηκα ταπεινότατα στην Ιερά Σύνοδό σας ζητώντας να με συγχωρήσετε για οποιοδήποτε γραφικό σφάλμα έκαμα εν αγνοία μου. Η αγιότητά σας όμως, δεν ξέρω για ποιόν λόγο, αντί της συγχωρήσεως και ευσπλαγχνίας, πάλι μου έβαλε χειροπέδες, πάλι κρατήθηκα και πάλι φυλακίστηκα και υπέστην διάφορες αγριότητες.
Μου συνέβη αυτό, επειδή ο δίκαιος κριτής, ο οποίος επιθυμεί να σώσει κάθε αμαρτωλό, μου έστειλε αυτές τις πικρίες εξαιτίας των πολλών και μεγάλων αμαρτιών μου, αλλά σε καμμία περίπτωση λόγω κάποιας αιρέσεως η κάποιας βλασφημίας. Γνωρίζει Αυτός, ο οποίος γνωρίζει τα πάντα και είναι ο μόνος που γνωρίζει τις καρδιές των ανθρώπων, ότι δεν ψεύδομαι ενώπιον Αυτού και ενώπιον υμών των αρχόντων μου και ότι με την Χάρη και την φιλανθρωπία και την αγαθότητά Του βρίσκομαι μέχρι τώρα μέσα στα όρια των ευσεβών και ορθών δογμάτων της πίστεως των πατέρων μας, και θα παραμείνω σε αυτήν, με την Χάρη Του, ως την τελευταία πνοή μου. Γι’ αυτήν την ευσέβειά μου αξιώθηκα να αγωνιστώ κατ’ επανάληψη σε πολλές περιπτώσεις και δεν ντροπιάστηκα. Ιδιαίτερα αγωνίστηκα εναντίον των Λατίνων, οι οποίοι είναι δυνατοί στην Αγία Γραφή και τις επιστήμες. Μπορούν να μαρτυρήσουν γι’ αυτό σε σας, τους κυρίους μου, τα συγγράμματά μου εναντίον τους, που συντάχθηκαν όχι μόνο εναντίον των Ελλήνων, που άλλοτε υπήρξαν διδάσκαλοί μου αλλά όχι τώρα πλέον, και εναν­τίον της ασεβεστάτης πλάνης του αισχροτάτου Μωάμεθ, αιρεσιάρχη του Ισμαήλ. Δεν θα δυσκολευθείτε, κύριοί μου, αν δεχθείτε να ακούσετε σύντομα την απάντησή μου, να καταλάβετε από τα συγγράμματά μου την αλήθεια των λόγων μου και ότι δεν υπάρχει κανένα ψεύδος μέσα μου η κάποιο βλάσφημο σόφισμα εναντίον της ορθοδόξου χριστιανικής πίστεως. Και ποια ελπίδα της σωτηρίας θα έχω ύστερα από τόσες πίκρες, το μοναχικό σχήμα και τους πνευματικούς αγώνες, τα οποία αναφέρω από την αδυναμία μου, αν φανώ ασθενής κρυφά από κάτι τέτοιο και μοιάσω, σύμφωνα με τον θείο λόγο, «ανδρί μωρώ, όστις ωκοδόμησε την οικίαν αυτού επί την άμμονΙ και ην η πτώσις αυτής μεγάλη» [9], η αν μοιάσω δίκαια με εκείνον, ο οποίος στα θεμέλια που τοποθετήθηκαν από σοφό αρχιτέκτονα, βάλω «ξύλα, χόρτον, καλάμην» [10], και γι’ αυτό το έργο μου θα καεί, και θα λάβω –ουαί!– την αιωνία ματαιότητα, αφού στερηθώ του θριάμβου των ορθοδόξων και γίνω «μερίδες αλωπέκων» [11].
Εσύ όμως, φιλάνθρωπε Δέσποτα, ικετεύω την άρρητη αγαθότητά Σου, μην στείλεις εναντίον μου κάτι τέτοιο, αλλά, όπως ευδόκησες να προφυλάσσεις μέχρι τώρα εμένα, το αχάριστο δημιούργημα των χειρών Σου, εντός της ορθόδοξης χριστιανικής πίστεως, έτσι ευδόκησε, πανάγαθε Δέσποτα, και μέχρι το τέλος να με προφυλάξεις ακλόνητο, έχοντας μέσα μου το «μέγα της ευσεβείας μυστήριον» [12]. Ξέρεις, Δέσποτα, ότι το αγάπησα από την νεότητά μου και το αγαπώ με όλη την ψυχή μου και δεν έσφαλα στην επιθυμία μου, αλλά με την μεγάλη φιλανθρωπία και την Χάρη Σου αξιώθηκα να ενταχθώ στην θεάρεστη σύναξη των μοναχών. Αυτά τα λόγια μου απευθύνονται στον Δημιουργό και των πάντων Δεσπότη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου